Niezwiązany żadnymi wymogami sponsorskimi ( co do roweru ) Bartosz Banach skład rower "marzeń" na kołach 29.
Każdy ma swój rower marzeń. Mój to na pewno nie 29" (przy wzroście 181cm) - po kilku przerobionych modelach stwierdzam, że jest dla mnie za duży, zbyt ociężały (jedzie jak czołg przez przeszkody, ale i jak czołg zakręca). Przecież nie bez powodu nastała dziwna, przynajmniej dla mnie, moda montowania wioseł (czyt. szeeeerokich kierownic do 29er).
Może dlatego że i górę ciała mam "mocną" to mi do 29er w zupełności wystarcza kierownica 58-60cm, ale znam osoby, dla których 68-70cm to minimum przy dużym kole, bo nie są w stanie efektywnie skręcać/zawracać/manewrować.
A co z "czasowcami" ? Oni przecież przejeżdżają całe dystanse 30-50km na najtwardszych do uciągnięcia przełożeniach idąc w siłę nie w obroty.
Czasówki są specyficzne - wszystko jest podporządkowane aerodynamice i efektywności (np. wielkość kół zębatych). Każdy jedzie ze swoją ulubioną kadencją, kilka rpm w górę lub w dół i wynik gorszy. Czysta fizyka także gra swoją rolę (sprawność kół zębatych, w zależności od ilości zębów i przekosu łańcucha), np. 52/13 jest przełożeniem efektywniejszym od 48/12. Różnice są marginalne, bo np. pół procenta różnicy w sprawności przeniesienia napędu, ale to daje kilka sekund zysku na kilkudziesięciu kilometrowej trasie. W zawodowym kolarstwie jest to wystarczający powód do stosowania takiego napędu.
nic nie piszesz o przełożeniu
- nie było takie samo
pod górę białochowską ( szukałem "optimum" podjazdowego dla siebie samego )tempo w trupa dla mojego organizmu czyli tętno ok 185, przełożenie 52-21 kadencja ok80 kontra przełożenie 52-25 kadencja ok90 ( czyli wg wszystkich teorii optymalna dla kolarza) różnica w średniej prędkości podjazdu ok 3km/h na korzyść twardego przełożenia
To ten asfalt, którym jeździ autobus?
Różnica 3km/h wynika z prostych wyliczeń i jest potwierdzana przez kalkulatory on-line. Cudów nie ma, jedziesz nieco wolniej, na lżejszym przełożeniu, zużywasz mniej mocy (chyba że jesteś wybitnie siłowy i kadencyjnie po prostu nie dasz rady):
(
i.imgur.com/GjY2RHD.png )
Czyli całkiem możliwe że cała nasza kłótnia/sprzeczka (jak zwał, tak zwał
) wynika z zupełnie innych charakterystyk organizmu. Co jakiś czas podjeżdżam tamtędy - góral, opona 26x2.2" (Conti Race King w wysokiej wersji), napęd 1x10 (blat 36, kaseta 12-36T). Prędkość dwadzieścia - dwadzieścia kilka km/h...
biegam i chce przyspieszyć to nie przebieram szybciej nogami tylko wydłużam krok
Ja to delikatnie zwiększam długość kroku a mniej delikatnie częstotliwość stawiania kroków - i moc/wydajność rosną znacznie.