Rowerem po okolicach Grudziądza - część 1

Aby zachęcić Państwa do czynnego wypoczynku w czasie urlopu oraz do poznania przepięknych okolic naszego miasta, rozpoczynamy cykl przewodnika "Rowerem po okolicach Grudziądza". W kolejnych numerach zaproponujemy Państwu kilka wycieczek dla średniozaawansowanych rowerzystów na weekendowe popołudnia.

TRASA (ok. 30 km):

GRUDZIĄDZ - SZYNYCH - PODWIESK - WLK. ŁUNAWY - SZTYNWAG - GRUDZIĄDZ

0,00 km START
Rondo im. Romana Dmowskiego; udajemy się ścieżką rowerową wzdłuż Sosy Toruńskiej;

3,25 km
Mostek przez rzekę Rudniczankę;
3,45 km
Skrzyżowanie drogi krajowej nr 55 z drogą wojewódzką do Chełmna. Przy skrzyżowaniu obelisk z 1962 roku ku czci poległych żołnierzy radzieckich w walkach o Grudziądz w 1945 roku. Obok cmentarza kapliczka Matki Boskiej. 100 m od skrzyżowania w kierunku Stolna kościół pw. św. Józefa z 1911 roku, pierwotnie ewangelicki. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo;
4,37 km
Skrzyżowanie dróg do Chełmna przez Wielkie Łunawy i Podwiesk. Skręcamy w prawo;
5,70 km
Po lewej stronie mijamy drewnianą, otynkowaną chatę menonicką o konstrukcji zrębowej z I połowy XIX. Chałupa parterowa, częściowo podpiwniczona, na podmurówce z kamienia polnego. Część mieszkalna dwutraktowa z sienią na przestrzał. Okna w obramieniach ze szczycikami i okiennicami, dach pokryty eternitem;

6,33 km
Przejeżdżamy przez strugę Kanał Główny, która odwadnia pola już od Chełmna;
7,95 km
Szynych - wieś wzmiankowana już w XIV wieku, w I połowie XVII wieku zasiedlona przez osadników holenderskich (menonitów). Skręcamy w lewo szutrową drogą do kościoła;
8,10 km
Kościół barokowy w Szynychu wybudowany
8 lipca 2005 w 1742 roku staraniem Rady Miejskiej Chełmna i biskupa Andrzeja Załuskiego. W kościele bogate drewniane wyposażenie. Bogata dekoracja sklepień z 1764 roku, wykonana przez Krzysztofa Chamskiego. W kruchcie w posadzce znajduje się ciekawe epitafium. Z kościoła wracamy do drogi głównej i skręcamy w lewo.

11,37 km
Wieś Brankówka - znana od XVII wieku, kiedy osiedlili się tu menonici. Po lewej stronie mijamy drewnianą chatę menonicką z początku XIX wieku, usytuowaną kalenicowo (wzdłuż ulicy). Chałupa o konstrukcji zrębowej, dwutraktowa na rzucie wydłużonego prostokąta. Naroża ujęte ozdobną cegłą, okna w obramieniach listwowych ze szczycikami i okiennicami. Dach siodłowy, pierwotnie kryty strzechą, obecnie eternitem. Korzystając z gościnności gospodarzy, warto zobaczyć oryginalne wyposażenie chaty - szafy ścienne z XIX wieku, malowaną skrzynia posagową i inne drobne przedmioty.

11,55 km
Po lewej stronie mijamy przydrożną kapliczkę.
12,95 km
Wjeżdżamy w granice powiatu chełmińskiego.
13,90 km
Tuż przed wsią Podwiesk skręcamy w lewo w kierunku Wielkich Łunaw.
14,90 km
Ponownie przejeżdżamy nad meandrującym w tym miejscu Kanałem Głównym.
16,45 km
Dojeżdżamy do drogi Chełmno - Pieńki Królewskie w Wielkich Łunawach. Po prawej stronie drewniana chałupa menonicka, obecnie niezamieszkana. Chata o konstrukcji zrębowej ze zrębem na rybi ogon, z okiennicami, z dachem siodłowym z szerokim okapem. Chałupa w posuniętej ruinie.
16,65 km
Po prawej stronie kościół neoromański pw. N.M.P. w Wielkich Łunawach, zbudowany w 1855 roku. Do 1945 roku był kościołem ewangelickim. Przy kościele zabytkowa plebania z czasów budowy kościoła.
17,25 km
Po prawej stronie krzyż i obelisk poświęcony
okolicznym mieszkańcom i żołnierzom pomordowanym przez hitlerowców w 1939 roku.

18,20 km
Stromy podjazd pod krawędź wysoczyzny Chełmińskiej.
19,40 km
Wieś Gogolin. Punkt kulminacyjny i widokowy na Dolinę Dolnej Wisły. W dole charakterystyczny dla osadników holenderskich, szachulcowy układ pastwisk i pól uprawnych, poprzedzielanych wierzbami.

19,80 km
Po lewej stronie mijamy kapliczkę. Na wprost widok na Grudziądz - na pierwszym planie osiedla Rządz i górujący Strzemięcin. Stromy zjazd z wysoczyzny.
23,00 km
Sztynwag. Po lewej stronie mijamy drewnianą chatę menonicką o konstrukcji zrębowej z ok. 1800 roku. Chałupa parterowa, z użytkowym poddaszem, częściowo podpiwniczona, na podmurówce z kamienia polnego. Część mieszkalna dwutraktowa z sienią na przestrzał. Na rogach budynku znajdują się deski imitujące pilastry. Okna w obramieniach ze szczycikami i okiennicami, dach pokryty dachówką.
23,40 km
Skrzyżowanie z droga dojazdową do drogi krajowej nr 55. Jedziemy prosto.
25,05 km
Skrzyżowanie dróg do Chełmna przez Wielkie Łunawy i Podwiesk. Skręcamy w prawo.
26,15 km
Dojeżdżamy do drogi krajowej nr 55 ze Stolna do Grudziądza. Skręcamy w lewo i wjeżdżamy na ścieżkę rowerową.
26,35 km
Przejeżdżamy przez mostek na rzece Rudniczance. Jedziemy ścieżką rowerową wzdłuż Szosy Toruńskiej.
29,60 km KONIEC
Rondo im. Roman Dmowskiego.

W następnym numerze trasa: Grudziądz - Nowa Wieś - Mokre - Wielki Wełcz - Białochowo - Owczarki - Grudziądz.
        Niniejszy przewodnik rowerowy stanowi integralną część powstającej właśnie mapy turystycznej okolic Grudziądza w skali 1:75 000