Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Bezpieczny rowerzysta - oświetlenie roweru

Oświetlenie roweru 2014/11/14 15:28 #20251

  • Matołek
  • Matołek Avatar
  • Wylogowany
  • Arcyklista
  • rowerzysta - turysta ((o:
  • Posty: 4975
  • Otrzymane podziękowania: 3794
  • Oklaski: 56
maciejPH napisał:
matołek napisał:
Fajna sprawa z tym dublowaniem, jednak są tego mankamenty:

1. Zużycie baterii. Pomimo coraz oszczędniejszych źródeł światła i pojemniejszych akumulatorków, niezmiennym problemem pozostaje źródło zasilania. Jest to wynik ciągłego podwyższania mocy świetlnych :) Do tej pory wielu ludzi używa trybów migających nie tylko ze względu na poprawę widoczności, ale również przez wzgląd na oszczędność baterii.
Prawda, jednak czym jest zużyta bateria i kasa na nią wydana do bezpieczeństwa rowerzysty..? każdy niech sobie sam odpowie na to pytanie...?

Macieju, pisząc o oszczędzaniu baterii nie miałem na myśli kasy, tylko rozładowanie się baterii przed dojechaniem do domu, a w takim wypadku to również problem bezpieczeństwa. Problem ten dotyczy dłuższych wycieczek, (bo to na nich głównie podróżujemy w ciemności, a nie po terenach miejskich) i jest dość często spotykany.
Mój rower napędza piękna przyroda :silly:

Opaski z diodami na ręce. 2014/11/14 14:46 #20250

  • Uthark
  • Uthark Avatar
  • Wylogowany
  • Stały Bywalec
  • Posty: 274
  • Otrzymane podziękowania: 145
  • Oklaski: 1
Uthark napisał:
Zasilanie ze standardowych baterii (takich "pigułkowych", nie pamiętam oznaczenia) wytrzyma do 3 lat (w zależności od tego, jak często jeździmy).

CR2032

Oświetlenie roweru 2014/11/14 14:39 #20248

  • Uthark
  • Uthark Avatar
  • Wylogowany
  • Stały Bywalec
  • Posty: 274
  • Otrzymane podziękowania: 145
  • Oklaski: 1
maciejPH napisał:
Fajna sprawa z tym dublowaniem, jednak są tego mankamenty:

Prawda, jednak czym jest zużyta bateria i kasa na nią wydana do bezpieczeństwa rowerzysty..? każdy niech sobie sam odpowie na to pytanie...?

Możesz stosować akumulatorki, które możesz przecież naładować. Wytrzymają kilka lat.

Opaski z diodami na ręce. 2014/11/14 14:37 #20247

  • Uthark
  • Uthark Avatar
  • Wylogowany
  • Stały Bywalec
  • Posty: 274
  • Otrzymane podziękowania: 145
  • Oklaski: 1
Oprócz "normalnego" oświetlenia roweru używam także opaski z diodami na ręce. Dzięki temu sygnalizacja zamiaru zmiany kierunku ruchu jest widoczna także w ciemności, a dodatkowo stanowi także światło "obrysowe" rowerzysty. Jest to gadżet, ale znacznie poprawiający bezpieczeństwo rowerzysty.

Zasilanie ze standardowych baterii (takich "pigułkowych", nie pamiętam oznaczenia) wytrzyma do 3 lat (w zależności od tego, jak często jeździmy).

Oświetlenie roweru 2014/11/14 14:33 #20246

  • Uthark
  • Uthark Avatar
  • Wylogowany
  • Stały Bywalec
  • Posty: 274
  • Otrzymane podziękowania: 145
  • Oklaski: 1
Zużycie baterii: na 4 akumulatorkach AAA moja przednia lampa świeci w trybie ciągłym nieprzerwanie przez 40h zaś tylna na 2 AAA ponad 48h (wyłączyłem po 48h, gdy dalej się świeciła bez zauważalnego spadku jasności).

Tryb mrugający w zupełnych ciemnościach męczy także wzrok innych użytkowników.

Oświetlenie roweru 2014/11/10 12:39 #20127

  • maciejPH
  • maciejPH Avatar
  • Wylogowany
  • Bywalec
  • Posty: 174
  • Otrzymane podziękowania: 117
  • Oklaski: 0
Fajna sprawa z tym dublowaniem, jednak są tego mankamenty:

1. Zużycie baterii. Pomimo coraz oszczędniejszych źródeł światła i pojemniejszych akumulatorków, niezmiennym problemem pozostaje źródło zasilania. Jest to wynik ciągłego podwyższania mocy świetlnych :) Do tej pory wielu ludzi używa trybów migających nie tylko ze względu na poprawę widoczności, ale również przez wzgląd na oszczędność baterii.
Prawda, jednak czym jest zużyta bateria i kasa na nią wydana do bezpieczeństwa rowerzysty..? każdy niech sobie sam odpowie na to pytanie...?

2. Męczenie wzroku. Jeśli jedziemy w ciemności, tryb migający na dłuższą metę męczy wzrok.

A to prawda - jednak znowu priorytetem jest bezpieczne dojechanie do celu.
Za tę wiadomość podziękował(a): Kama

Oświetlenie roweru 2014/11/10 08:13 #20120

  • j23
  • j23 Avatar
  • Wylogowany
  • Rowerowy Zapaleniec
  • turystyka i rower - dwie nierozłączne pasje.
  • Posty: 575
  • Otrzymane podziękowania: 626
  • Oklaski: 0
matołek napisał:
Wczorajsza dyskusja z pociągu powrotnego z Torunia przekonała mnie, że oświetlenie na kasku nie łamie prawa, choć do niedawna myślałem inaczej. Przepisy mówią bowiem o zamontowaniu oświetlenia na rowerze, a nie na rowerzyście :laugh:
Masz rację - tylko UWAGA nie liczy się ono do oświetlenia roweru, które MUSI BYĆ.
Lampka na kasku to wg przepisów tylko gadżet.
Zwykły rower jest pojazdem napędzanym siłą mięśni.
Rower jadący pod górę jest pojazdem napędzanym siłą woli.

Oświetlenie roweru 2014/11/10 01:18 #20119

  • Matołek
  • Matołek Avatar
  • Wylogowany
  • Arcyklista
  • rowerzysta - turysta ((o:
  • Posty: 4975
  • Otrzymane podziękowania: 3794
  • Oklaski: 56
Horda napisał:
W kwestii migać czy nie?

W jakimś periodyku wyczytałem że najbardziej optymalne jest posiadanie dwóch lampek z przodu i dwóch z tyłu: po jednej (na każdym końcu roweru :) ) w trybie migającym i po jednej świecącej światłem ciągłym: światło migające pozwala rozpoznać, że to rowerzysta i jest lepiej widoczne na tle innych świateł, natomiast światło ciągłe ułatwia innnym ocenę odległosći do takowego rowerzysty.

Co o tym sądzicie?

Wg. mnie szczególnie z przodu przydaje się takie zdublowane oświetlenie: migające ostrzega o naszej obecności a ciągłe może nam się przydać jeżeli zamierzamy wypuścić się gdzieś gdzie nie ma latarń czy ulegną one awarii jak w sytuacji opisanej poniżej.

Fajna sprawa z tym dublowaniem, jednak są tego mankamenty:

1. Zużycie baterii. Pomimo coraz oszczędniejszych źródeł światła i pojemniejszych akumulatorków, niezmiennym problemem pozostaje źródło zasilania. Jest to wynik ciągłego podwyższania mocy świetlnych :) Do tej pory wielu ludzi używa trybów migających nie tylko ze względu na poprawę widoczności, ale również przez wzgląd na oszczędność baterii.

2. Męczenie wzroku. Jeśli jedziemy w ciemności, tryb migający na dłuższą metę męczy wzrok.

Z wyżej wymienionych powodów większość rowerzystów stosuje i długo jeszcze będzie stosowała kompromis, polegający na:

1. Stosowaniu oświetlenia migającego, kiedy świecimy żeby być widocznym.

2. Stosowaniu oświetlenia ciągłego, kiedy świecimy żeby widzieć.

Pozdrowerek :silly:
Mój rower napędza piękna przyroda :silly:

Oświetlenie roweru 2014/11/09 22:18 #20118

  • maciejPH
  • maciejPH Avatar
  • Wylogowany
  • Bywalec
  • Posty: 174
  • Otrzymane podziękowania: 117
  • Oklaski: 0
Pewnie że migać - takie oświetlenie jest najbardziej zauważalne na drodze. Jeśli masz taką opcję, że posiadasz światło ciągłe i alternatywne migające - to tylko można powiedzieć Brawo - jesteś widoczny i o to chodzi.
Ja właśnie zamówiłem lampeczki migające do roweru!!!

Oświetlenie roweru 2014/11/09 22:09 #20117

  • Horda
  • Horda Avatar
  • Wylogowany
  • Zaglądacz
  • Posty: 69
  • Otrzymane podziękowania: 90
  • Oklaski: 5
W kwestii migać czy nie?

W jakimś periodyku wyczytałem że najbardziej optymalne jest posiadanie dwóch lampek z przodu i dwóch z tyłu: po jednej (na każdym końcu roweru :) ) w trybie migającym i po jednej świecącej światłem ciągłym: światło migające pozwala rozpoznać, że to rowerzysta i jest lepiej widoczne na tle innych świateł, natomiast światło ciągłe ułatwia innnym ocenę odległosći do takowego rowerzysty.

Co o tym sądzicie?

Wg. mnie szczególnie z przodu przydaje się takie zdublowane oświetlenie: migające ostrzega o naszej obecności a ciągłe może nam się przydać jeżeli zamierzamy wypuścić się gdzieś gdzie nie ma latarń czy ulegną one awarii jak w sytuacji opisanej poniżej.

Oświetlenie roweru 2014/11/09 21:49 #20116

  • maciejPH
  • maciejPH Avatar
  • Wylogowany
  • Bywalec
  • Posty: 174
  • Otrzymane podziękowania: 117
  • Oklaski: 0
Trochę z innej beczki
Pomimo ciągłego "trąbienia" o konieczności oświetlenia przez rowerzystów, nadal mijam sporo osób kompletnie nieoświetlonych, ubranych na szaro i jadących po zmroku. KOSZMAR!!!!! Oczywiście nie pije tutaj do użytkowników tego forum, ale ku przestrodze wszystkich którym mózgi wyżarło i całej rzeszy nieoświetlonych samobójców.
Odblaski przydałyby się też biegającym i rolkarzom - dlaczego..? Otóż w zeszłym tygodniu była jakaś awaria oświetlenia na obwodnicy. Było sporo biegających i jeżdżących na rolkach - oczywiście większość była bez odblasków. Czyli było ciemno, samochody oślepiały z naprzeciwka, a tu co rusz wyłaniali się biegający, rolkarze itd. Tragedia!!!! Cały zestresowany aby nie najechać na kogoś szczęśliwie dojechałem nie rozjeżdżając nikogo. Piesi biegacze itd powinni również dla własnego bezpieczeństwa pomyśleć o swoim bezpieczeństwie. Rowerzysta pomimo odpowiedniego oświetlenia, też po zmroku w ostatniej chwili widzi wyłaniające się czarne postaci!!!!! Pomyślcie o tym!!!!!
Za tę wiadomość podziękował(a): MARCINHD

Oświetlenie roweru 2014/11/09 21:25 #20114

  • Matołek
  • Matołek Avatar
  • Wylogowany
  • Arcyklista
  • rowerzysta - turysta ((o:
  • Posty: 4975
  • Otrzymane podziękowania: 3794
  • Oklaski: 56
Wczorajsza dyskusja z pociągu powrotnego z Torunia przekonała mnie, że oświetlenie na kasku nie łamie prawa, choć do niedawna myślałem inaczej. Przepisy mówią bowiem o zamontowaniu oświetlenia na rowerze, a nie na rowerzyście :laugh:
Mój rower napędza piękna przyroda :silly:

Oświetlenie roweru 2014/11/09 20:35 #20111

  • iceman150
  • iceman150 Avatar
  • Online
  • Moderator
  • ICEMAN
  • Posty: 1696
  • Otrzymane podziękowania: 1008
  • Oklaski: 12
jesli maksymalnia wysokosc oswietlenia to 150cm to w takim razie oswietlenie w kasku ktore ostatnio jest modne jest nielegalne? czy moze rowerzysta nie jest uwazany jako czesc skladowa roweru i oswietlenie takie jest dozwolone?
Nie, nie prędkość była O.K. Tylko zakręt był za ciasny.

Oświetlenie roweru 2014/11/09 17:59 #20102

  • j23
  • j23 Avatar
  • Wylogowany
  • Rowerowy Zapaleniec
  • turystyka i rower - dwie nierozłączne pasje.
  • Posty: 575
  • Otrzymane podziękowania: 626
  • Oklaski: 0
Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego, roweru, wózka rowerowego lub motoroweru są przyczepione: inny pojazd albo maszyna, albo urządzenie, powinny one być wyposażone co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło pozycyjne barwy białej widoczne z przodu, jeżeli szerokość ciągniętych: pojazdu albo maszyny, albo urządzenia przekracza szerokość pojazdu ciągnącego
Zwykły rower jest pojazdem napędzanym siłą mięśni.
Rower jadący pod górę jest pojazdem napędzanym siłą woli.
Za tę wiadomość podziękował(a): Matołek, MARCINHD

Oświetlenie roweru 2014/11/09 17:37 #20101

  • Matołek
  • Matołek Avatar
  • Wylogowany
  • Arcyklista
  • rowerzysta - turysta ((o:
  • Posty: 4975
  • Otrzymane podziękowania: 3794
  • Oklaski: 56

Bezpieczny rowerzysta
-oświetlenie roweru-

Temat bardzo na czasie, więc przypomnijmy co i jak:

 Co jest obowiązkowe:

 Co najmniej jedno światło z przodu barwy białej lub żółtej, ciągłe lub migające.
 Co najmniej jedno światło tylne barwy czerwonej, ciągłe lub migające.
 Co najmniej jedno światło odblaskowe tylne barwy czerwonej i kształcie innym niż trójkąt.

 Jakie warunki musi spełniać oświetlenie:

 Zarówno światła jak i odblaski oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m.
 Światło nie może być zamontowane niżej niż 25 cm i wyżej niż 1,5 m.
 Światła muszą być zamontowane i włączone od zmierzchu do świtu oraz w dzień w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, np. w czasie mgły.
 Świateł należy używać na drogach publicznych, a więc zarówno na jezdni, drodze dla rowerów, jak i chodniku.

 Oświetlenie alternatywne (nieobowiązkowe):

 Białe światło odblaskowe z przodu,
 Odblaski na pedałach barwy żółtej samochodowej,
 Światła odblaskowe na kołach barwy żółtej, ale co najmniej po jednym na każdym kole,
 Pasek odblaskowy na oponie lub kole.

 Migać czy nie migać?:

 Migać ile wlezie, bo dzięki temu wyróżniamy na tle stałych i w większości silniejszych świateł samochodowych, a dodatkowo oszczędzamy baterie.

 A co z mocą oświetlenia?:

 Moc minimalna - w nocy światło ma być widoczne ze 150 m.
 Mocy maksymalnej nie reguluje żaden przepis, jednak przy obecnych mocach lampek dostępnych na rynku, pamiętajmy, żeby nie przeginać z mocą świateł skierowanych w stronę jadących czy idących z przeciwka. Zarówno zbyt słabe, jak i zbyt mocne światło może tworzyć zagrożenie bezpieczeństwa.

 Więcej artykułów o oświetleniu:

 Bezpieczny rowerzysta - bądź widoczny

Pytania? Sugestie? Zapraszamy wszystkich do dyskusji 

z rowerowym pozdrowieniem
Matołek 

Czytaj więcej...
Mój rower napędza piękna przyroda :silly:
Za tę wiadomość podziękował(a): Ewellka, Uthark, MARCINHD
  • Strona:
  • 1
  • 2
Czas generowania strony: 0.240 s.