Pretekst 13 - przejażdżka grądem zboczowym

Rezerwat przyrody Grabowiec

Wspaniały przyrodniczo teren,  raj dla duszy miłośnika przyrody i terenowej jazdy. Z tego, co pamiętam, jest tam cała sieć ścieżek nadających się do rowerowania. Górki, parowy, wąwozy i wszystko w otoczeniu pięknej przyrody. Chciałbym zajrzeć tam jesienią. W słoneczny, jesienny dzień musi tam być bajkowo...

Opis Rezerwatu:

Rezerwat leśny, zajmujący powierzchnię 27 ha został utworzony w 1997 roku, w celu ochrony fragmentu naturalnego lasu liściastego (grądu zboczowego z chronionymi i rzadkimi gatunkami roślin zielnych) z przewagą grabu, z rzadkimi gatunkami roślin zielnych i bogatym runem. W drzewostanie dominują gatunki liściaste: graby, buki i dęby, a w warstwie krzewów: leszczyna, jarzębina, bez koralowy i trzmielina. Oprócz rzadkości florystycznych na uwagę zasługują liczne wąwozy i wzniesienia, które urozmaicają teren rezerwatu.

Opis dojazdu w wersji terenowej i najatrakcyjniejszej moim zdaniem przyrodniczo:

GRUDZIĄDZ Most Malinowskiego za mostem w lewo na Sartowice za pierwszym stawem po prawej w prawo w drogę gruntową u stóp skarpy w lewo  trzymamy się całkiem dobrej gruntówki biegnącej u podnóża skarpy  kiedy widzimy już autostradę, a nasza gruntówka skręca pod kątem prostym w prawo i wjeżdża w las jedziemy nią do końca, aż wjedziemy na asfaltowy pas serwisowy należący do autostrady (można też na drugim od zakrętu szczycie górki myknąć w drogę leśną w lewo i też dojedziemy do pasa serwisowego) pasem serwisowym skręcamy w lewo po zjechaniu z górki wbijamy się pod drugi wiadukt pod autostradą manewrując w taki sposób, aby zostawić rzekę Mątawę po swojej prawej stronie jedziemy polnymi drogami wzdłuż brzegu Matawy (pod prąd) cały czas dbając o to, aby mieć ją po prawej za kilkoma zakrętami naszej rzeczki po prawej ujrzymy zaporę na Mątawie, na której lubię sobie chwilę posiedzieć (lubią tu grasować bobry) kiedy dojedziemy niemal do drogi krajowej relacji Górna Grupa - Świecie, skręcamy w lewo, pozostawiając szosę po prawej. Po ujechaniu około kilometra, rozpoczyna się teren leśny, który okala nasz rezerwat po dojechaniu do pierwszej drogi gruntowej skręcającej w prawo i pod górkę, można nia skręcić aby spenetrować piękny, pagórkowaty rezerwat lub pojechac prosto, aby zjechać z górki i wyjechać u stóp góry sartowickiej.

Propozycja dojazdu w wersji asfaltowej:

GRUDZIĄDZ  MICHALE  BRATWIN POLSKIE STWOLNO WIELKIE STWOLNO WIĄSKIE PIASKI po podjechaniu pod największą górkę, minięciu kościoła i gospodarstwa po lewej, na ostrym zakręcie w lewo na Sartowice, jest na wprost droga gruntowa na cmentarz. Po wjechaniu na tę drogę jest za polem droga otoczona drzewami, w prawo i pod górkę - to nasz wjazd do rezerwatu :-)

Propozycja powrotu:

SARTOWICE WIĄSKIE PIASKI WIELKIE STWOLNO BRATWIN MICHALE GRUDZIĄDZ

Kilka fotek:

22 października 2011 - Pretekst 13 - przejażdżka grądem zboczowym

Dodaj komentarz na Forum ( już dodano 8 ).
Opublikowano: 2017/05/21 19:28 przez MARCINHD #30243
MARCINHD Avatar
tam nie trzeba posiadać specjalnie kondycji zapewne dasz radę na spokojnie przejechać ten malowniczy kawałek naszej okolicy ;)
Opublikowano: 2017/05/21 17:15 przez ola #30242
ola Avatar
Dziękuję za tak miły odzew. Czasem warto być górnikiem B) . Może wybiorę się tam, gdy nabiorę kondycji.
Pozdrawiam :)
Opublikowano: 2017/05/19 11:27 przez Kasia #30232
Kasia Avatar
Podsyłam poglądowa mapkę dojazdu opisanego w artykule.
Czarne kropki to punkt widokowy i tyrolka, a czerwone to przebieg ścieżki dydaktycznej.